כנס הרשת הרביעי 2023 – אקדמיה בחברה מקוטבת

הכנס השנתי של רשת מובילים באקדמיה שהתמקד במושג "קונפליקט" על היבטיו החברתיים, הניהוליים והאקדמים.

יום שני 19.6.2023 – יום שלישי 20.6.2023

ברוכים הבאים לכנס הרשת השנתי של מובילים באקדמיה בהשתתפות עמיתים ועמיתות מחמשת מחזורי התכנית, חברות וחברים מצוות ההיגוי ואורחים נוספים.
בחודשים האחרונים מתמודדת החברה בישראל עם מהליכים פוליטים – חברתים בעלי השפעה רחבה.
ב־ 7 ליוני 2015 , נשא הנשיא דאז ראובן ריבלין את נאומו על ארבעת השבטים. כבר אז סימן לנו ריבלין, כי החברה הישראלית משנה את פניה. ״אין מדובר בשינוי של מה בכך, אלא בתמורות שיעצבו מחדש את הזהות שלנו כ׳ישראלים׳ וישפיעו עמוקות על הדרך בה אנו מבינים את עצמנו ואת הביתהלאומי שלנו. (…) הסדר הישראלי החדש אינו נבואת זעם עתידנית. זוהי מציאות, מציאות שמחייבת מעבר מהתפיסה המקובלת של רוב ומיעוט, לתפיסה חדשה של שותפות. בירור מהותה של השותפות הזאת, היא המשימה של החברה הישראלית כולה״.
למשימה זו של החברה הישראלית עשויות להיות השלכות משמעותיות על מערכת ההשכלה הגבוהה, ומשום כך בחרנו לעסוק בכך במסגרת כנס הרשת. אנחנו רואים חשיבות בזיהוי האתגרים שמציבה החברה המקוטבת בפני מערכת ההשכלה הגבוהה ובלימוד האתגר הניהולי שנגזר מכך. יתרה מכך, נוכח האתגרים והחיפוש אחר פרקטיקה של
התנהלות, אנו רואים גם הזדמנות גדולה בבחינת יכולת ההשפעה של מערכת ההשכלה הגבוהה על הרצף שבין גיוון וקיטוב דרך תפקידיה הליבתיים: חינוך, מחקר ואימפקט. במלים אחרות נרצה לשאול את עצמנו האם ״המשכיל בעת ההיא ידום?״, או לחליפין יתגייס כדי לשנות ולהשפיע.

ביומו הראשון של הכנס העמקנו את ההבנה שלנו את המושג ״קונפליקט״ בהיבט החברתי, הניהולי והאקדמי; פגשנו מנהיגות ומנהיגים באקדמיה שמובילים ומנהלים תהליכים משמעותיים במציאות מורכבת; ושיתפנו אחד את השנייה בחוויות האישיות שלנו. ביומו השני של הכנס ניסינו ללמוד, מתוך חשיבה פתוחה ויצירתית, על המפגש שבין ההשכלה הגבוהה והחברה המקוטבת תוך חיפוש אחר כיווני פעולה והתנהלות אפשריים.

הכנס נפתח בפעילות מגבשת  ולאחריה, בהרצאת פתיחה במליאה, הצענו מערכת מושגית באמצעותה היינו רוצים לחשוב במשותף על המרחב הנוצר במפגש בין אקדמיה וחברה מקוטבת. לאחר ארוחת הצהריים התחלקנו לקבוצות ובחנו את עצמנו בעולמות השונים בהם אנחנו פועלים נוכח מערכת מושגית זו. הפעילות התבססה על מערכת קלפי קונפליקט שפיתח צוות מובלים באקדמיה ומוצעים בעמוד זה לשימושכם.

קיימנו פאנל של עמיתים ועמיתות שיספרו מניסיונם על התנהלותם בין הקטבים. סיימנו את המרכיב התכני של היום בהתייעצות במסגרתה שיתפו עמיתות ועמיתים בדילמות קונפליקטואליות וסוגיות משולחן העבודה שלהם.ן.

היום השני של הכנס נפתח בשיחה על רשת העמיתים והעמיתות בה כולנו לוקחים ולוקחות חלק. במסגרת השיחה הוצגו מרכיבים מפעילות הרשת בשנה שחלפה ושותפו התוכניות המתהוות לשנה הבאה. את הבוקר המשכנו בברכתו של פרופ׳ יוסי מקורי, יו״ר ות״ת, ומייד לאחר מכן, על בסיס התשתית המושגית, הרפלקטיבית והחווייתית שהנחנו ביום הראשון,
הוקדש רוב היום השני לבירור ישיר של ההשלכות שיש להתנהלות בחברה המקוטבת על מערכת ההשכלה הגבוהה.
בפאנל בהשתתפות עמיתי והעמיתות התוכנית הוברר שמערכת ההשכלה הגבוהה נדרשת להיערך נוכח שינויים אפשרים בסדר העדיפויות ובהקצאת המשאבים, ניסיונות להתערבות חיצונית בעצמאות הניהולית השוטפת של המוסדות, והתערבות אפשרית בחופש הביטוי, החשיבה והמחקר. בעוד שלטווח הקצר ההערכות המכוונת לבלימה וצמצום הפגיעה יכולה להיות אפקטיבית, לטווח הרחוק היא אינה מספקת, ומחייבת חשיבה על מהלכים פרואקטיביים ומערכתיים.

בשיחה עם פרופ׳ יפעת ביטון, נשיאת מכללת אחווה ופרופ׳ מרק שטייף, רקטור אוניברסיטת תל אביב, התנהל דיון מרתק על האתגרים, האיומים וההזדמנויות שמציבה המציאות המקוטבת למערכת ההשכלה הגבוהה. ההשפעה לא נבחנה רק מבחוץ פנימה אלא גם מבפנים החוצה, כלומר מה תרומתה האפשרית של ההשכלה הגבוהה לשינוי המצב.

לאחר מכן נחשפו קבוצות העמיתים והעמיתות לדילמות ניהוליות הנגזרות מהמקומות שבהם הגיוון ואיתו פוטנציאל הקיטוב משפיע על ההתנהלות היומיומית של המוסדות. כיצד מקיימים שיח המאפשר דעות שונות? כיצד נותנים ביטוי לשונות בהחלטות מוסדיות? כיצד שומרים על חופש הביטוי והחשיבה בתוך הקמפוס עבור כולם, כיצד מאפשרים מרחב מזמין ומאפשר לכולם.ן ? כל אלו הן דוגמאות לשאלות בהן יכול.ה להתקל מוביל.ה באקדמיה ודורשות התערבות.
לאחר ארוחת הצהריים עבדנו בקבוצות ודנו על האופנים שבהם האקדמיה יכולה להשפיע באופן אקטיבי על החברה הישראלית בתפקידי הליבה שלה — חינוך, מחקר ואימפקט. בקבוצות עבודה שאלנו את עצמנו איך בעוד מספר שנים, נוכל להגיד בגאווה כי פעלנו באופן פרואקטיבי להבטיח את המשך תפקודה המיטבי של ההשכלה הגבוהה, אבל לא פחות, פעלנו כחוקרים וחוקרות, מחנכים ומחנכות, מנהלים ומנהלות, להפחתת מפלס הקיטוב, לטוויית חוטים מקשרים ומגשרים, ולעיצוב חברה וכלכלה משגשגת. את התובנות מהלמידה הכוללת עבדנו כהרגלנו ברמה האישית, הרשתית והמוסדית.

חוברת הכנס המלאה: LIA_Book_c_conflicts_print