כנס הרשת השני 2021 – מובילים אימפקט באקדמיה

מלון נווה אילן 28-29.6.21

ברוכים הבאים לכנס הרשת השנתי של מובילים באקדמיה בהשתתפות עמיתים ועמיתות משלושת מחזורי התכנית, חברות וחברים מצוות ההיגוי ואורחים נוספים. בכנס נחקור במשותף את הקשרים השונים האפשריים בין אקדמיה לאימפקט ונחתור לתוצר שיכול לשמש נקודת התחלה למוסדות המעוניינים להתפתח בכיוון זה.

מקובל להגדיר אימפקט כפעילות של יצירת ערך חברתי וסביבתי, תוך כדי יצירה של ערך כלכלי המאפשר לקיים את הפעילות לאורך זמן. בהקשר של המרחב האקדמי, הרי ברור כי האקדמיה כגוף חוקר מחד, המייצר ידע בסיסי ויישומי על העולם והסביבה, וכגוף מחנך ומלמד מאידך, המעצב את הדורות הבאים, הינו גוף המייצר השפעה. אך נשאלת השאלה, האם האקדמיה מצליחה לייצר גם ערך כלכלי המזין את ההשפעה לאורך זמן (sustainable)?.

שאלה משמעותית נוספת קשורה במימד הארגוני של המוסדות האקדמיים. באילו אופנים, המוסדות האקדמיים, המהווים ארגונים גדולים (במונחים של הון אנושי, משאבים, תשתיות) ומובילים, משמשים דוגמא ופועלים באחריות פנים ארגונית, כמו גם מרחבית?, ולו רק בשל הישענותם על כספי ציבור.

מתוך אלה מתחדדות השאלות ביחס למנהיגות וההובלה ולתפקידם של המובילים.ות בתהליך: כיצד יוצרים סנכרון בין המימדים השונים? האם ניתן לארגן את המימדים השונים סביב נרטיב משותף וליצור מתוכם תמונת עתיד למוסד? כיצד כלל המימדים הללו מתארגנים לתפיסת הפעלה אחת? מה הכוחות שעשויים לדחוף תהליכי אימפקט ומה הכוחות שעשויים לבלום אותם? ולאור זאת כיצד נכון להוביל את תהליכי השינוי וההשתנות?

בפתיחת יומו הראשון של הכנס, לאחר שנתחבר לעצמנו ולאחר ברכות קצרות, נצלול לתוך עולם האימפקט. בהרצאה של סר רונלד כוהן ממובילי נושא האימפקט בעולם נחשף לחזון הרחב ולעקרונות התפיסה המחברת ״עשייה טובה“ (״DOING WELL“) עם ״עשיית טוב“ (״DOING GOOD“). מיד לאחר מכן נשמע ממר מומו מהדב, מנכ״ל מעלה, כיצד חברות מובילות במשק נרתמות ומאמצות מודל של אחריות תאגידית רחב ומפורט (ESG) עליו גם הן מדווחות ונמדדות. באופן משלים נקיים פאנל רב מגזרי בו נדון בהיבטים הארגוניים השונים הקשורים לממשל תאגידי. בין לבין ובעיקר לקראת סוף היום נתחיל לגבש לעצמנו תובנות כיצד האימפקט פוגש את המוסד האקדמי ואת מערכת ההשכלה הגבוהה על כל מרכיביה.

את היום השני, שוב לאחר חיבור קצר, נפתח בהרצאה של פרופ׳ נגה קרונפלד-שור, המדענית הראשית במשרד לאיכות הסביבה על יעדי הקיימות והאימפקט מפרספקטיבה ממשלתית. את המשך היום נקדיש להיבטים של מנהיגות והובלה של נושא האימפקט במוסדות ונעמיק בחשיבה על יישום אסטרטגיה שיטתית בנושא האימפקט דרך העבודה עם המערכת המושגית של יעדי הפיתוח בר־קיימא של האו״ם (SDG). העבודה תעשה בשלוש קבוצות העוסקות כל אחת במקבץ יעדי פיתוח תחת כותרות מארגנות של סביבה, חברה כלכלה. בכל אחת מהן תוצג פתיחה להעשרה על ידי אורח.ת חיצוני.ת ויתקיים סיעור מוחות בהובלה של עמית.ה מהרשת.

את היום נסיים באינטגרציה אפשרית של נושא האימפקט לכדי תפיסה וכלי מארגן ונאפשר שיח מוסדי ובין־מוסדי על רעיונות ומחשבות ליישום עתידי.

אנו בטוחים ומקווים שמעבר למהות יתאפשר גם להעמיק שיח בין־אישי, קשרים וחברות, שהרי בסוף זה גם מה שמניע לפעולה ועשייה רלוונטית אישית, מוסדית ורשתית.

כרגיל מאחלים הנאה וערך, צוות מובילים באקדמיה:
נטע, חגית, עינת, יואב ותני