סמינר 03

חשיפה לדרום יחסי הגומלין בין מצוינות אקדמית ואימפקט חברתי

ברוכים הבאים לסמינר השלישי של מובילים באקדמיה

בסמינר שיתקיים כולו בדרום, נרצה להעמיק את החיבור בין מנהיגות, ראייה מערכתית והובלת שינוי. בהתבסס על מודל המנהיגות שפותח בקבוצה במפגש הראשון נניח את התשתית לתהליך של ניהול שינוי המבוסס בראש ובראשונה על בחירת מסגרת ההתבוננות וההתייחסות (FRAMING) דרכה ניתן לספר סיפור אינטגרטיבי (גם וגם) המכיל בתוכו מרכיבים והיבטים שונים שלכאורה מנוגדים ומחייבים בחירה (או או).  דרכה גם ניתן להבין ביתר בהירות את השינוי הנדרש מהמציאות הקיימת לזו הרצויה ולהתחיל ולתכנן את ״סיפור הדרך“. באופן יותר ממוקד וכהמשך לשיחה עם פרופ׳ טרכטנברג, כמו גם לשיחה עם פרופ׳ תמר דיין ולסיור במוזיאון לטבע בעקבותיו, ימשיך הכנס הנוכחי את השיח שבין מצוינות אקדמית, הוראה איכותית ואימפקט חברתי.

את היום הראשון של הסמינר נתחיל במפגש במכללת ספיר. לאחר תצפית קצרה על עוטף עזה נגיע למכללה ונתחיל בשיח פנימי בו נחזור ונמקד את העיסוק בנושא מנהיגות ותמונת עתיד תוך חידוד הגמישות החשיבתית הנדרשת לייצר סיפור אינטגרטיבי בין מספר מרכיבים. לאחר מכן נפתח את הביקור בשיחה עם נשיא המכללה פרופ׳ שי פלדמן, המשנה לעניינים אקדמיים, פרופ׳ ניר קידר ומנכ״לית המכללה גב׳ אורנה גיגי, שיספרו על החזון החברתי של הנגשת ההשכלה הגבוהה, על האתגרים שהוא מציב והפתרונות הייחודיים שנוקטת המכללה כדי לעמוד בהם ולממש את יעודה. לאחר מכן נתחלק לקבוצות דיון אליהן יצטרפו נציגי המכללה, לשיחה העוסקת באתגרים המרכזיים איתם מתמודדת מכללת ספיר: האיום הביטחוני המתמשך; המתח שבין מצוינות והנגשה; שימור חופש הביטוי כמרכיב בקשר בין אקדמיה וסביבה; חדשנות מול שמרנות; מעורבות בקהילה והמשמעות שניתנת להיותה של ספיר מכללה בדרום בנוסף ומעבר למיקום הגאוגרפי.

לאחר ארוחת צהריים קלה ופתיחת השיחה בקבוצות למליאה, נערוך סיור קצר העובר דרך נקודות מפתח בקמפוס. בתום הסיור ניסע ברכבים פרטיים לואדי עתיר — מתחם לקיימות של החברה הבדואית. את המפגש במתחם נפתח בפאנל בהשתתפות ד״ר סארה אבו-כף, וד״ר קאיד אלעתאמין וחברנו ג׳יהאד א סאנע בנושא הקשר בין החברה הבדואית בנגב ואוניברסיטת בן־גוריון בנגב. לאחר מכן נשמע סקירה קצרה על המתחם ונקיים סיור קצר כדי ללמוד על העשייה החקלאית טכנולוגית המתקיימת במיזם, תוך שילוב בין ניסיון לשמר מורשת עתיקת יומין עם חדשנות ומחקר יישומי. לסיום נשמע את הרצאתו של ד״ר מוחמד אל נבארי, לשעבר ראש עיריית חורה, אחד מהיזמים של פרוייקט ואדי עתיר לקיימות ומנכ״ל ינאביע, קרן לפיתוח המגזר הבדואי, המציג את האקדמיה ככח לשינוי חברתי ובצורך בהזזה משותפת של הקווים האדומים כעקרון מארגן להובלת שינוי עמוק.

עם סיום הביקור בואדי עתיר, נסע לעיר העתיקה בבאר שבע שם נתמקם במלון ונאכל ארוחת ערב, שלאחריה נלך מרחק קצר לגלרית טרומפלדור שהיא מיזם חברתי תרבותי במימון עיריית באר שבע ובניהול המחלקה לאומנות באב״ג. בגלריה נפגוש סטודנטים להדרכה קצרה על התערוכות ולאחר מכן נזכה להופעה קצרה של להקת סטודנטים. עד כאן היום הראשון.

את היום השני, לאחר ארוחת בוקר והגעה עם המכוניות לחניון האוניברסיטה, נפתח בשיחה פנימית שלנו על למידה מהצלחות כמתודה להובלה והטמעת שינוי. נמשיך במפגש עם צוות הנמ״ר של אוניברסיטת בן־גוריון בנגב. נשוחח עם נשיא האוניברסיטה פרופ׳ דניאל חיימוביץ ורקטור האוניברסיטה פרופ׳ חיים היימס, שיציגו את התהליך האסטרטגי אותו הם מובילים באוניברסיטה מאז כניסתם לתפקיד. במסגרת השיחה ננסה ללמוד על הדילמות ביכולת לשלב בין המחויבות של האוניברסיטה לפיתוח הנגב והדרום כחלק מייעודה וחזונה ובין המחויבות הבסיסית לעשייה אקדמית פורצת דרך, זאת כפתיח לתרגיל החקר המוקיר.

לאחר השיחה עם צוות הנמ״ר נצא בהובלתו של פרופ׳ דן בלומברג, סגן הנשיא לפיתוח אזורי ומר רועי לביא, אדריכל העיר באר שבע, לסיור בגשרים המחברים בין האוניברסיטה, פארק התעשייה ובית החולים. בסיור נוכל ללמוד על החיבור בין אלה גם עם קריית הסייבר ורובע החדשנות המתוכנן תוך מיקוד בניסיון לחזק את שיתופי הפעולה, להעמיק את האימפקט האזורי ולהשאיר יותר בוגרים בדרום. מיד לאחר ארוחת הצהריים נתחיל בתרגיל ״חקר מוקיר“ (למידה מהצלחות) שמטרתו לבחון את הקשר בין מצוינות אקדמית ואימפקט חברתי. בחמש קבוצות נצא לפקולטות השונות לפגוש מרכזי מצויינות שהצליחו לשלב בין מחקר בסיסי פורה ואיכותי, מחקר יישומי רלבנטי, מעורבות והשפעה ישירה על הסביבה והקהילה, בדרך כלל בתוך מודל כלכלי המאפשר המשכיות וקיימות. מתוך המפגש ננסה ללמוד מה עומד בבסיס ההצלחה במיזם הנוכחי? מה מאפשר לקיים בו זמנית מצוינות אקדמית ואימפקט ומתוך כך האם ניתן להכליל ולחלץ עקרונות שעשויים להיות רלבנטיים גם בתחומים אחרים. את תוצרי הלמידה נציג בשיחה אינטגרטיבית עם הנשיא והרקטור תוך חשיבה על דרכים להרחיב תפיסה זו כחלק מתמונת העתיד באוניברסיטת בן־גוריון בנגב בפרט ואולי במערכות השכלה גבוהה ככלל.

נסכם את הסמינר בהתבוננות עצמית, מוסדית וקבוצתית על עיקרי הלמידה.

מאחלים הנאה, עניין וערך
צוות התכנית