סמינר 04

״הנעת כוכבים“ להכלה ועבודת צוות — פיתוח וטיפוח מצויינות: תלמידים וסגל אתגרי ניהול המשאב האנושי במוסדות להשכלה גבוהה

ברוכים הבאים לסמינר הרביעי של מובילים באקדמיה:
״הנעת כוכבים“ להכלה ועבודת צוות — פיתוח וטיפוח מצויינות: תלמידים וסגל אתגרי ניהול המשאב האנושי במוסדות להשכלה גבוהה

 

הסמינר כולו יעסוק בניהול ופיתוח המשאב האנושי באקדמיה על היבטיו השונים. בשונה מארגונים רבים במוסד האקדמי כ־Human Process Organization המשאב המרכזי הוא גם ״חומר הגלם“, גם ״תהליך ומשאבי הייצור“ וגם ה״תוצר“ ולפיכך החשיבות האדירה ביצירת תנאים מיטביים לקליטתו, פיתוחו וטיפוחו. זאת, בתוך סביבה פנימית וחיצונית מורכבת.

בפתיחת הסמינר, נרצה להעמיק את העיסוק בעבודת צוות כבסיס לקידום מטרות ארגוניות. לאחר הצגת מושגים מרכזיים וניסיון לחדד את הייחודיות של עבודת הצוות במסגרת האקדמית נעבוד כפרטים ובקבוצות קטנות, בהתבסס על מודל השינוי שהוצג במפגש הקודם, לאתר פערים בין המצב הרצוי והמצוי בעבודת הצוות, לנתח כוחות בולמים ודוחפים ולהגדיר מהלכים קונקרטיים לסגירתם. לאחר הפתיחה נחשף למודל ייחודי של פיתוח וטיפוח מצוינות אנושית בשרות הציבורי. עו״ד תמר פלד אמיר, מנהלת אגף עתודות לישראל, תציג בהרחבה את חזון המיזם ואופן מימושו באקו־סיסטם הרחב של מגזר משרתי הציבור. ״מובילים באקדמיה“ היא חלק מהתפיסה הרחבה ולפיכך תהליכי פיתוח וצמיחת התכנית, רשת הבוגרים ככלל, ואופן הפעלת הרשת בפרט, הם מהותיים ורלבנטיים גם עבורנו. מיד לאחריה יציג רקטור האוניברסיטה העברית, פרופ׳ ברק מדינה את עיקרי החזון של האוניברסיטה העברית ואת תפיסתו ביחס לאתגרים המרכזיים וכיווני ההתפתחות באופן ממוקד לפיתוח ושימור הפוטנציאל האנושי ובכלל.

לאחר ארוחת הצהריים נעמיק את העיסוק במדיניות השכר, נקיים הרצאות קצרות ופאנל בהשתתפות מר אסף שירמן מנהל תחום חינוך והשכלה גבוהה באגף השכר במשרד האוצר,  ומר יואב טאובמן, ממונה תחום שכר ותנאי העסקה במל״ג. עם סיום הפאנל, נלך ברגל לקמפוס של בצלאל שם נשמע את הנשיא פרופ׳ עדי שטרן מציג את החזון ותמונת העתיד בהקמת הקמפוס החדש במרכז העיר והאתגרים כפי שהוא רואה אותם. בהשראת הסביבה היצירתית נשתתף במיני סדנא העוסקת בכלים ורעיונות מתחום החשיבה עיצובית ( Design Thinking) בהובלת חבר צוות במחלקה לחשיבה עיצובית, בצלאל. נסיים את היום בסיור רגלי בשוק מחנה יהודה, תוך טעימות וסיפורים.

את היום  השני, בו נתארח בקמפוס גבעת רם, נפתח בביקור במרכז איינשטיין. פרופ׳ חנוך גוטפרוינד, הנשיא הקודם של האוניברסיטה, יציג את האמנה ההומניסטית / ערכית סביבה הוקמה האוניברסיטה העברית. מיד לאחר מכן יציגו חברנו מדי אטיאס ואריאל חזן, אתגרים, דילמות, פתרונות וטיפים משולחן מנהל משאבי האנוש במוסדותיהם, מכללת תל־חי ובטכניון.

במהלך הפסקת הצהריים נשמע את פרופ׳ אוריאל לוי, מנהל מרכז הננו של האוניברסיטה העברית, מציג את התפיסה האינטר־דיצפלינרית שעומדת בבסיסו, ואת האופנים הייחודיים של גיוס וניהול המשאב האנושי התומכים בכך. האתגר המגדרי יהווה את הנושא הבא, בו נעסוק בהובלת פרופ׳ רחל ארהרד, פרופסור אמריטה מאוניברסיטת תל אביב ומובילת צוות לאומי להוגנות מגדרית באקדמיה. לאחר סקירת המצב הקיים, אתגרים ופתרונות, נחשף לנושא מנקודת מבטן של חברות סגל בשלבים שונים של הקריירה בסיוע ובשיתוף של חברתנו, מאשה ניב. את אחר הצהריים נקדיש למערכת היחסים בין הסגל המינהלי והסגל האקדמי מתוך תפיסה כי יחסים אלו מהווים מנוף משמעותי  לצמיחה ומובילות מוסדית, ובשל כך גם מהווים מרכיב מהותי בעבודת הקבוצה שלנו.

כרגיל נסכם בהתבוננות עצמית ובקבוצות המוסדיות לסיכום עיקרי הלמידה, לקחים וכיווני פעולה ליישום.

 

מאחלים הנאה, עניין וערך
צוות התכנית