סמינר 03

הבטחת קיימות כלכלית אקדמיה בראי התקציב הלאומי והחברה הישראלית

ברוכים הבאים לסמינר השלישי של מובילים באקדמיה:
הבטחת קיימות כלכלית אקדמיה בראי התקציב הלאומי והחברה הישראלית

 

ביומו הראשון של הסמינר, נרצה להעמיק את החיבור בין מנהיגות, ראייה מערכתית והובלת שינוי. בהתבסס על מודל המנהיגות שפותח בקבוצה נניח את התשתית לתהליך של ניהול שינוי המבוסס בראש ובראשונה על בחירת מסגרת ההתבוננות וההתייחסות (FRAMING) דרכה ניתן לספר סיפור אינטגרטיבי (גם וגם) המכיל בתוכו מרכיבים והיבטים שונים שלכאורה מנוגדים ומחייבים בחירה (או או). דרכה גם ניתן להבין ביתר בהירות את השינוי הנדרש מהמציאות הקיימת לזו הרצויה ולהתחיל ולתכנן את ״סיפור הדרך“.

בהמשך היום נרצה להוסיף לשיח על ההובלה באקדמיה את האחריות בהבטחת המשאבים הנדרשים לעצם קיומה של העשייה הנוכחית ובוודאי העתידית. נפתח בסקירה רחבה של פרופ׳ טרכטנברג בנושא תקציב ההשכלה הגבוהה מתוך ראיית מקרו כלכלית וחברתית תוך דגש על האחריות החברתית הנדרשת ואולי נגזרת, מתוך הרצון לשמר את ליבת העשייה המחקרית. לאחריו יאפשר לנו יניב כהן שבתאי, סמנכ״ל התקצוב במל״ג / ות״ת, להעמיק את ההבנה שלנו בהיבטים הקשורים בתקצוב ההשכלה הגבוהה ככלל ובמודל התקצוב של המוסדות בפרט.

בהפסקת הצהריים, כפרומו ליומיים הבאים, נחשף בהובלתה של פרופ׳ תמר דיין, למוזיאון לטבע שהוקם לא מכבר באוניברסיטת תל אביב. נתוודע דרכו לתשוקה אקדמית שחיברה בין יצירת פלטפורמה להמשך פיתוח וצמיחה מחקרית לבין הרצון להנגיש את הידע הרחב לציבור. כל זאת בתוך מודל עסקי־חברתי שמקיים את עצמו. לאחר הפסקת הצהריים יציג חברנו יוסף את פעילותו לקידום החברה הערבית בתוך אוניברסיטת תל־אביב ונסיים את היום בשיחה עם רקטור האוניברסיטה פרופ׳ ירון עוז.

הימים השני והשלישי ימשיכו את השיח שבין מצוינות אקדמית, הוראה איכותית ואימפקט חברתי. נתחיל את הסיור בדרום במפגש במכללת אשקלון בהרצאותיהם של נשיא המכללה פרופ׳ שלמה גרוסמן ומנכ״ל ומייסד המכללה ד״ר פנחס חליוה שיספרו על החזון החברתי של הנגשת ההשכלה הגבוהה, על האתגרים שהוא מציב והפתרונות הייחודיים שמצאה המכללה כדי לעמוד בהם ולממש את החזון.

באמצעות פאנל בהשתתפות סטודנטים מהמכללה, נחשף להנגשה ושיטות ההוראה הייחודיות למכללה ולמיזמים שונים הקשורים בהוראת חרדים, נשים וגברים, לתכנית רב־תחומית ייחודית, ולמודל המשלב התנסות מעשית ואימפקט כחלק מהוראה איכותית (״שדמיה“).

לאחר ארוחת צהריים נסע ברכבים פרטיים לאנדרטת שער הנגב שם נקבל סקירה אזורית מקיפה מרז. בהכוונתו נתבונן על המטרופולין ההולך ומתהווה בתוך מרחב הנגב, כשהאוניברסיטה, בית החולים ופארק התעשיות במרכזו. עם הגעתנו לקמפוס נשמע בהובלה של עמית, שתי הרצאות קצרות המדגימות מיזמים אקדמיים המשלבים באופן הדוק בין מחקר בסיסי, מחקר יישומי ואימפקט חברתי עצום. האחת תתמקד בפרוייקט מחקר איכותני / אג׳יק והשנייה בפרויקט placemaking .

מייד לאחר מכן נשמע את הרצאתו של ד״ר מוחמד אל נבארי, לשעבר ראש עיריית חורה, אחד מהיזמים של פרוייקט ואדי עתיר לקיימות ומנכ״ל ינבעיה, קרן לפיתוח המגזר הבדואי, המציג את האקדמיה ככח לשינוי חברתי ובצורך בהזזה משותפת של הקווים האדומים כעקרון מארגן להובלת שינוי עמוק. עם סיום ההרצאה נסע באוטובוס למלון לאונרדו ולאחר שנתארגן בחדרים, נסיים את הערב בסיור טעימות וחיים סטודנטיאליים בהובלה של עמותת I LOVE BASH.

את היום השלישי נפתח בפארק התעשיות בהרצאה של משנה לראש עיריית באר שבע וממלאת מקומו, ד״ר חפצי זוהר שתציג את תפיסתה ביחס לשותפות האסטרטגית שיש לעירייה ולאוניברסיטה בפיתוח עירוני ואזורי כולל. לאחר מכן בהובלתו של פרופ׳ דן בלומברג נלמד יותר על הקשרים בין האוניברסיטה ופארק התעשיות, קריית הסייבר ורובע החדשנות המתוכנן — תוך מיקוד בניסיון לחזק את שיתופי הפעולה, להעמיק את האימפקט האזורי ולהשאיר יותר בוגרים בדרום. עם תום הסיור נלך ברגל חזרה לקמפוס באוניברסיטת בן־גוריון בעוברנו על הגשרים המחברים את פארק התעשייה, בית החולים והקמפוס.

לפני ארוחת צהריים נחזור למקד את העיסוק הפנימי שלנו בנושא הובלה באקדמיה והחיבור לעבודה האישית והקבוצתית סביב ״מנהיגות מספרת שינוי“.

לאחר ארוחת הצהריים נשמע את נשיא האוניברסיטה פרופ׳ דני חיימוביץ ורקטור האוניברסיטה פרופ׳ חיים היימס מציגים בהרחבה את התהליך האסטרטגי אותו הם מובילים באוניברסיטה מאז כניסתם לתפקיד. לאחר מכן בקבוצות קטנות, נתנסה במתודולוגיה לשיח שפותחה באב״ג, ״שולחן לארבעה“. באמצעותה נוכל להעמיק את התרגול בהרחבת פרספקטיבת ההתבוננות כך שתתאפשר חשיבה מכילה של ״גם וגם” ובמידת האפשר נוכל גם לתרום לקידום השיח סביב סוגיות מרכזיות שעלו בתהליך האסטרטגי אותו הציגו הנשיא והרקטור.

בפרק הסיכום והאינטגרציה של המפגש ננסה לחשוב בקצרה על מודלים שונים המפגישים בן מצוינות אקדמית ואימפקט חברתי וכרגיל נסכם בהתבוננות עצמית ובקבוצות המוסדות על עיקרי הלמידה.

 

מאחלים הנאה, עניין וערך,
צוות התכנית