סמינר 03

הבטחת קיימות כלכלית אקדמיה בראי התקציב הלאומי והחברה הישראלית

ברוכים הבאים לסמינר השלישי של מובילים באקדמיה:
הבטחת קיימות כלכלית אקדמיה בראי התקציב הלאומי והחברה הישראלית

 

בפתיחת הסמינר, נרצה להעמיק את החיבור בין מנהיגות והובלת שינוי.  תוך כדי ניתוח דוגמאות שונות של שינוי נחדד את ההבחנה בין רמות ומאפיינים שונים הקשורים בשינוי. בהתבסס על מודל המנהיגות שפותח בקבוצה נניח את התשתית לתהליך של ניהול שינוי המבוסס על חידוד הפער בין המציאות המצויה והרצויה, מיפוי הכוחות שעשויים לבלום או לחליפין לקדם את תהליך סגירת הפער, ויצירת מסגרת לתיעדוף של הסדירויות הנדרשות והפעולות לגיוס המחוייבות העמקת הזיקה הרגשית של השותפים.

בהמשך היום נרצה להוסיף לשיח על ההובלה באקדמיה את האחריות בהבטחת המשאבים הנדרשים לעצם קיומה של העשייה הנוכחית ובוודאי העתידית. נפתח בסקירה רחבה של פרופסור טרכטנברג בנושא התקציב הלאומי מתוך ראיית מקרו כלכלית וחברתית. לאחריו בעזרתה של גב׳ שירה נבון סמנכ״לית תקציבים במל״ג / ות"ת נחדד היבטים הקשורים בתקצוב ההשכלה הגבוהה ככלל ובמודל התקצוב של המוסדות בפרט. בהתבסס על הרקע הרחב, נתרגל באמצעות חברנו לקבוצה, רו״ח ירון חריטן ורו״ח שמעון ישי הבטים הקשורים בניהול תקציב ברמת המוסד וברמת הפקולטה.

בהפסקת הצהריים, כפרומו ליומיים הבאים,  נבקר במוזיאון לטבע שזה עתה הוקם באוניברסיטת תל אביב ודרכו נחשף לתשוקה אקדמית שהתחברה עם הרצון להנגיש את הידע הרחב לציבור וכיצד זה מהווה גם היום בסיס להמשך פיתוח וצמיחה מחקרית.

את היום נסגור בהרצאה של מר אלי בוך, מנהל הפילנתרופיה של קרן אדמונד דה רוטשילד וגב׳ אילאיל אמיר כסיף, מקרן אדמונד דה רוטשילד, אשר יציגו את המגמות המשתנות בתחום הפילנתרופי ככלל ובאופן יותר קונקרטי את אפשרות השימוש במודלים שונים של השקעות המבטיחות קידום מטרות חברתיות (כמו שיפור איכות ההוראה או מניעת נשירה) תוך יצירת ערך פיננסי למשקיעים.

הימים השני והשלישי יעסקו בשיח שבין מצוינות אקדמית, הוראה איכותית ואימפקט חברתי. נתחיל את הסיור בדרום במפגש במכללת סמי שמעון בהרצאתו של נשיא המכללה פרופ׳ יהודה דנון. הנשיא יספר על החזון החברתי של הנגשת ההשכלה הגבוהה, על האתגרים שהוא מציב והפתרונות הייחודיים שמצאה המכללה כדי לעמוד בהם ולממש את החזון. לשם המחשת אחת משיטות ההוראה הייחודיות למכללה נבקר בקבוצות בהאקתון לסטודנטים של הנדסת מכונות בהובלת פרופ׳ גדליה מזור, ראש המחלקה. את הביקור נסיים בפאנל בהנחיית חברנו ד״ר אבשלום דנוך ובהשתתפות דקאן הסטודנטים ומרצים בכירים, אשר יציגו מזוויות שונות את האימפקט החברתי שיש למכללה על הקהילות הסובבות.

לאחר ארוחת צהריים במסעדת ממוס המקומית נחשף למיזמים שונים מכווני תעסוקה ופיתוח אזורי, תחילה במתחם הסטארט־אפ הביו־טכנולוגי של חברנו פרופ׳ אמיר שגיא המציג מודל ייחודי ליצירת המשכיות בין אקדמיה ותעשייה ולאחר מכן בסיור בפארק ההיי־טק, הצמוד לאוניברסיטת בן־גוריון,  בהובלתו של פרופ׳ דן בלומברג. עם תום הסיור נלך ברגל לביה״ס למדעי הבריאות באוניברסיטת בן־גוריון בעוברנו על הגשרים המחברים את פארק התעשייה, בית החולים והקמפוס.

לאחר ברכות קצרות של הרקטור, פרופ׳ חיים היימס, נקיים פאנל בהובלתו של חברנו פרופ׳ אנג'ל פורגדור המציג הלכה למעשה את פעילותו של המרחב המחקרי־חברתי הנוצר משיתוף הפעולה בין הפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בן־גוריון ובית החולים סורוקה. במסגרת ההרצאות הקצרות יוצגו מספר מיזמים בתחומי הבריאות המשלבים בין מחקר בסיסי ומחקר יישומי ובחלק מן המקרים גם הוראה איכותית. לאחר הפאנל נשמע סקירה של גב׳ איילה הנדין המציגה את פרוייקט ״תקווה ישראלית באקדמיה“ ונסיים בהרצאה של ראש עיריית באר שבע המתייחס לשותפות האסטרטגית שיש לעירייה ולאוניברסיטה בפיתוח עירוני ואזורי. לאחר ארוחת ערב נחמדה יוכלו ציפורי הלילה להצטרף לסיור במקומות הבילוי של הסטודנטים…

את היום השלישי נפתח בביקור בואדי עתיר, מתחם לקיימות של החברה הבדואית. את הסיור נפתח בהרצאתו של ד״ר מוחמד אל נבארי, אחד מהיזמים והיום עומד בראש קרן לפיתוח המגזר. לאחר מכן נסייר בעשייה החקלאית טכנולוגית המתקיימת במיזם, תוך שילוב בין נסיון לשמר מורשת עתיקת יומין עם חדשנות ומחקר יישומי. כחלק מהביקור נבקש לבדוק את האופן שבו מיזם חברתי מסוג זה יכול לשמש כבסיס לבניית שיתוף פעולה עם האקדמיה באופן המשלב בין מחקר בסיסי ויישומי, הוראה איכותית המייצרת משמעות ויצירת ערך חברתי בר־קיימא. לאחר הביקור נחזור לאוניברסיטת בן־גוריון ונבקר בקוביית רוטשילד, מרכז לסימולציה והדרכה קהילתית שם חברנו שמעון ישי, סמנכ״ל משאבי האנוש והממונה על תקווה ישראלית באוניברסיטת בן־גוריון יציגו את הפעילות המתקיימת בקמפוס.

את פרק הסיכום והאינטגרציה של המפגש תפתח חברתנו פרופסור טובה מסט מאוניברסיטת תל אביב שתציג את התכנית לפיתוח והטמעת קורסים המשלבים הקשר יישומי וחברתי כחלק מובנה מתכנית הלימודים בתואר הראשון. על בסיס ההרצאה והרעיונות שעלו מתוך הביקורים וההרצאות השונות, ננסה לחשוב על מודלים שונים המפגישים בן מצוינות אקדמית ואימפקט חברתי…

כרגיל נסכם בהתבוננות עצמית ובקבוצות המוסדיות לסיכום עיקרי הלמידה, לקחים וכיווני פעולה ליישום…

 

מאחלים הנאה, עניין וערך
צוות התכנית