מובילים/ות בתקופת משבר הקורונה — פרופ׳ חוסאם חאיק

21.01.2021 עדכונים

פרופ׳ חוסאם חאיק
הטכניון
מחזור 1 של מובילים באקדמיה

 

תיאור תפקידך בשגרה:

פרופסור מן המניין בפקולטה להנדסה כימית, מנהל מעבדה להתקנים מבוססי ננו-חומרים ודיקן ללימודי הסמכה בטכניון.

 

תיאור הפעילות בקצרה לאור משבר הקורונה:

הטכנולוגיה שאנחנו מפתחים הינה אבחון מחלת הקורונה באופן בלתי פולשני, באמצעות זיהוי תבניות ריח הקשורות למחלה באמצעות דיגום הבל הפה על ידי מכשיר נשיפה בגודל כף היד וגם באמצעות מדבקה לא פולשנית אשר מנטרת את תבניות הריח הנפלטות מהעור. שתי השיטות הן פשוטות, ללא צורך באיש ממערך הרפואי לביצועה, ניתנת לביצוע בכל מקום ובעלות נמוכה מאוד. ידוע שההדבקה יכולה להתרחש בשלבים המוקדמים של המחלה, כאשר אין תסמינים כלל לנשא של המחלה. סוגייה זו הינה קריטית, אך הבדיקות הקיימות מוגבלות ביכולתן.

מכשיר הנשיפה יהווה כלי לניטור חולי קורונה במקומות ציבוריים, למשל מרפאות, בתי ספר, מקומות עבודה ואפילו שדות התעופה. הבדיקה הינה מהירה, מספר שניות בלבד. בניסוי מקדים שביצענו בסין בחודש מרץ 2020, הדגמנו את יכולת הבדיקה עם דיוק של 90-95% ביכולת ההפרדה בין חולי קורונה לקבוצות ביקורות שונות כגון אנשים בריאים, אנשים עם מחלות ריאה שונות אשר מציגים תסמינים דומים למחלת הקורנה. בנוסף, הצלחנו להדגים את יכולת ההפרדה בין חולי קורונה פעילים לבין אלו שהחלימו.

 

מה רתם אותך לפעילות בנושא הקורונה:

השינוי הפתאומי שנגרם עקב התפשטות מחלת הקורונה גרם לרבים, ביניהם גם אני, להיכנס לבידוד כפוי. חוסר המידע והתהיות הן קשות לכל אחד וההמתנה מורטת העצבים יכולה להכניס אנשים לבהלה עם חוסר שליטה בסיסי בחייהם ולהיכנס למעגל פחד מכל תסמין, בין אם קשור למחלה או לא. כשאנשים לא יכולים לבדוק את עצמם כנשאים של המחלה , אלא רק בתנאים ספציפיים אשר הוגדרו על ידי משרד הבריאות, מפלס הלחץ רק עולה. אני מאמין שהפתרון שאנחנו מפתחים יכול לסייע בהורדת מפלס הלחץ של האוכלוסייה, להוריד את כמות הבדיקות המולקולאריות ולזרז את תוצאותיהן.

 

מה הנושא שהנך מנסה לקדם?

יש צורך לתת לאוכלוסייה אפשרות לקחת את המושכות לידיים שלהם ולהיבדק באופן עצמאי בביתם או במקומות ציבוריים ולקבל תשובות באופן מידי לגבי סיכויים להיות נשאים של המחלה. במידה והתוצאות הן חיוביות, אותו אדם ישלח לביצוע הבדיקה המולקולארית כשהיום הינה הגישה המומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי ומשרדי הבריאות ברחבי העולם.

 

במידה ומקיימים שיתופי פעולה תוך / בין מוסדיים / בין לאומיים כיצד הצלחת לייצר אותם?

יש לנו שיתופי פעולה רבים הן בארץ והן בעולם עם בתי חולים רבים ומוסדות מחקר נוספים כאשר כולנו רתומים למטרה בסיוע במלחמה נגד הקורונה. מרבית שיתופי הפעולה הינם עם שותפים ותיקים אשר עבדנו איתנו באופן אפקטיבי בפרויקטים אחרים לאבחון מחלות, כגון מחלת השחפת ומחלות ריאה אחרות.

 

משפט על התגייסות / תפקיד האקדמיה בזמן חרום:

בעת חירום בה יש אינספור שאלות בנושא, ניתן לראות כי האקדמיה מספקת תשובות מתמשכות עם הזמן. הקהילה המדעית מתייצבת בקו הראשון של המלחמה בווירוס הקורונה, דרך חיבור בין צרכים לבין משאבים, והנעת פעולות למתן מענה לכל מגזר ואדם הזקוקים לכך.