סיום תפקיד – להתכונן מראש לסיום תפקיד הדיקנ.ית

סיום תפקיד ההובלה של הפקולטה והחזרה לשמש כחבר.ת סגל מן המניין הוא תהליך לא פשוט הדורש הערכות מראש. לאור חשיבות הארוע הקדיש האתר Academic Briefing נושא שני מאמרים המציגים אסטרטגיות לפרידה מן התפקיד.

— 1 —

ההיערכות למעבר מראש הפקולטה חזרה לחוקר וחבר סגל מן המניין דורשת תכנון והפעלת שיקול דעת. במאמר שכתב פרופ' N. Douglas Lees, מוצגות כמה אסטרטגיות להתמודדות עם תהליך השינוי.

לתכנן מראש: הכירו בכך שתפקיד הדיקנ.ית הוא זמני, והתכוננו באופן יזום ליום שאחרי ולחזרה לשורות הסגל. חשוב לשקול את המטרות והשאיפות ארוכות הטווח ולנקוט צעדים כדי להתכונן לחזרה מוצלחת להוראה או למחקר.

חפשו הדרכה: בין חברי הסגל בפקולטה יש דיקנים או דיקניות לשעבר. פנו לאחד או אחת מהם ובקשו את הדרכתם ועצות מניסיונם. הם יכולים לספק תובנות חשובות, עצות ומקורות למשאבים כדי להתמודד עם האתגרים ולהבטיח מעבר מוצלח.

בחרו כיוון להתפתחות מקצועית: נצלו את ההזדמנויות שיוצר השינוי לפיתוח מקצועי ולשיפור הכישורים והידע בהוראה או במחקר. השתתפו בסדנאות, כנסים וסמינרים הקשורים לתחום המחקר כדי להישאר מעודכנים.

צרו רשתות חברתיות חדשות: החזרה לתפקיד חבר הסגל היא הזדמנות להרחיב את הרשתות החברתית והמקצועיות. צרו קשר עם עמיתים מדיסציפלינות שונות, קחו חלק בשיתופי פעולה בין-תחומיים והתחברו עם חברי סגל החולקים תחומי עניין דומים במחקר או הוראה.

על ידי הכנה יזומה למעבר, חיפוש שיתוף פעולה וחונכות והתעדכנות מחודשת בתחום המחקר, תוכלו להיטמע בצורה חלקה בחזרה בפקולטה ולהמשיך את המסע האקדמי בהצלחה.

לחלק א' של המאמר

— 2 —

משא ומתן על חבילת תמיכה, מעין קרן "מתחילים מחדש", יכול להיות שלב חשוב בתהליך המעבר מתפקיד דיקנ.ית לחבר.ת סגל מהשורה. התמיכה שמעניקה החבילה יכולה לספק משאבים וזמן להמציא את עצמכם מחדש בחוכמה וללא לחץ למציאת מימון למחקר. בחלק מן המוסדות חבילה זו כוללת שחרור מחובות הוראה לזמן מוגבל, משאבים כספיים להשתתפות בכנסים כדי להתעדכן במחקר העכשווי וסיוע כמו שכירת עוזר.ת מחקר שיעזרו בכתיבת הצעות מחקר למימון חדש.

עבור דיקנים.יות ששואפים להמשיך לתפקידי הובלה נוספים חשוב לבחון מה הם הקריטריונים הנדרשים לקבלת תפקידי ניהול במוסדות אקדמיים. לעיתים ניהול פקולטה, לא יהיה קריטריון מספק. במקרה כזה כדאי לשקול פיתוח היכולות הרלוונטיות והרחבת קורות החיים על ידי הקמת תוכניות בן תחומיות, גיוס כספים וכן הלאה. עיסוק בפרויקטים ויוזמות ישפר את כישורי ההובלה ויגדיל את השפעתכם מעבר לגבולות הפקולטה.

בכל מקרה, ללא קשר לתוכניות העתידיות של הדיקנ.ית הפורשים, חשוב להבטיח מעבר חלק של הפקולטה לידי ההנהגה החדשה. אם היורש.ת הוא מועמד.ת פנימי.ת, ההכנה הנדרשת תהיה מצומצמת יחסית ותכלול התמקדות בתחומים כמו מטלות הוראה, פיתוח סגל, תקצוב ותהליכי קידום וקביעות. אך אם מדובר במחליף.ה חיצוניים נדרשת הכנה גדולה יותר. חשוב לארגן את מפגשי החפיפה היטב, לטפל בנושאים כמו תקציב, הבנת סדרי העדיפויות של הדיקנ.ית ולשתף בידע ובתובנות הנוגעים לדינמיקה של הפקולטה ולחוזקות חברי הסגל השונים. הבנה מוקדמת בנוגע לחוזקות של חברי הסגל, יכולות ההוראה, תרומות המחקר והדינמיקה הפנימית יאפשרו לדיקנ.ית  החדש.ה לנווט ביתר הצלחה בפוליטיקה הארגונית ולקבל החלטות מושכלות.

לסיכום, חשוב שהדיקנ.ית הפורשים יתכננו מראש את תפקידיהם החדשים ויבטיחו מעבר חלק למחליפיהם. זה כרוך בהכנות למעבר האישי שלהם, ניהול משא ומתן לתמיכה במידת הצורך, ומתן מידע רלוונטי למחליפים על ביצועי הפקולטה, מדיניותה, שיטות עבודה בה והתרבות הארגונית. על ידי נקיטת צעדים אלה, הדיקנ.ית יכולים לתרום להצלחה ארוכת טווח של הפקולטות שבראשם עמדו ולאפשר את המשך הצמיחה המקצועית.

לחלק ב של מאמר